Fyn rundt, dag 9

Jeg vågnede til den umiskendelige lyd af vind der susede i bygning. Peter var frisk og smuttede ud og tjeckede vinden, det viste sig at der ikke var noget at være bekymret for. Vi kom godt afsted, roede ud af havnen og satte straks kursen mod Bågø. Vinden var ind fra siden , og pænt kraftig, bølgerne var lidt over en meter høje. Bølgerne blev dog mindre og mindre jo tættere vi kom på øen. Vi spiste lige et stykke chokolade i læ af øen, og startede derefter straks på næste kryds til Wedellsborghovede. Bølgerne og vinden blev ikke mindre men de kom nu lige bagfra, så der var god fart på. Jeg havde ikke fået lukket mit ene jakkeærme rigtigt så det fossede ind med vand, men det var ikke lige forholdenen til at rette på det. Det var en lidt hård kamp langs Fønshovede med store bølger og tiltagende vind. Da vi kom ind i læ åndede vi lettet op da vinden var tiltagende og resten af vejen ville være relativt beskyttet. Vi roede ind til Middelfart Kajakklub Strømmen. Vi lagde kajakker på broen og gik op for at se om der var nogen så vi kunne spise frokost indendørs. Desværre var der ikke nogen, så vi klædte om undenfor i blæsten. Lige som vi var færdige med at klæde om kom Mogens der er bestyrelsemedlem og inviterede os inden for. Det var en fornøjelse at sidde inde i varmen og snakke og spise frokost.

Efter frokosten roede vi igennem Lillebælt. Det var en meget fin tur, strømmen var med os og det samme var vinden så der var ingen bølger overhovedet. Det tog næsten ingen tid inden vi var igang med andet kryds af Lillebælt over mod Strib fyr. Strømmen var ret kraftig og der var en del små strømbølger. Vi rundende Strib fyr og roede lidt hen af stranden til den lille stenmole hvor vi var startet lidt over en uge siden. Vi tog et par billeder, men gik ikke i land da det var for koldt. Så gik vi igang med det tredie kryds af Lillebælt over til Fredericia kajakklub, her ville vi så vente til vi blev hentet af Peters far.

Det har været en dejlig tur, men meget anderledes end de ture jeg normalt laver. Vi roede uden telt og sov i ro og kajak klubber på vejen. Det har gjort at dagsetapperne er blevet lidt små, der er mange dage hvor vi var fremme ved 14 tiden. Men på den anden side så ville det ofte have været for langt springe en klub over. Det har været meget spændende at se de forskellige klubber og møde alle de forskellige mennesker. Vi er blevet varmt modtaget alle steder vi er kommet frem. Peter og jeg vil gerne sige tusind tak til Bogense Ro og Kajakklub, Kerteminde Roklub, Nyborg Roklub, Svendborg Kajakklub, Faaborg Roklub, Assens Roklub, Strømmen og Fredericia Kajakklub. Derudover tak til Magnus og Lenze for godt selskab.