Kommenteret Pakkeliste

Dette er alt det udstyr jeg medbragte på min tur langs den Svenske og Finske kyst. Ialt roede jeg 4042 km det tog 86 dage. Jeg stiller store krav til mit udstyr, det skal virke uanset hvad der sker. Meget af udstyret fandt jeg ud af ikke var lavet til tre måneders kontinurligt brug, det blev meget slidt. Der var tre udstyrsgenstande jeg næsten fik et kærlighedsforhold til da de var meget vigtige for mig. Det var kajakken, min pagaj og mit telt. De virkede super godt, uanset forholdene.

De ting der er med fed og kursiv type er "enheder". Tingene er listet alt efter hvor de var pakket. Enkelte ting flyttede lidt rundt alt efter hvor meget plads jeg havde. Ting kun i kursiv er løse ting i "enhederne" eller tilbehør. Efter alle tingene er der en, to eller tre stjerner. En stjerne betyder at jeg ikke var tilfreds med tingen og jeg vil finde en anden løsning inden næste tur. To stjerner betyder at tingen fungerede tilfredsstillende, den kommer med på næste tur. Tre stjerner betyder at tingen var helt fantastisk, og er sikker på at komme med en anden gang, der findes ikke bedre ting!

Endelig så er denne liste meget personlig, der er sikkert andre der vil tage mere eller mindre med, men dette virkede godt for mig. Der er stadig mange ting jeg vil rette til næste lange tur, så jeg må heller tage på nogle træningsture;-) Vær også opmærksom på at denne liste er til roning i skærgård og beskyttet farvand om sommeren, der er mange ting der ville ændre sig hvis det var koldt eller mere eksponeret.

P&H Quest kajak *** Fantastisk kajak! Har alle de egenskaber en god langturskajak skal have, er hurtig, stabil og meget sødygtig. Jeg var ude i nogle meget store bølger og det var mig der sagde stop før kajakken, den kunne klare meget mere, det kunne jeg bare ikke! Questen er også så tilpas stabil at det fint går at sidde og spise frokost eller tisse i den uden at det føles usikkert. Kajakken er udstyret med Kajaksport gummiluger som er fuldstændig vandtætte og nemme at åbne og lukke. Det er en nødvendighed med fuldstændig tætte luger da jeg ikke gider pakke alting vandtæt, desværre er det ikke en selvfølge på alle kajakker. Den er med tre pakkerum og jeg havde alt der absolut ikke måtte blive vådt i det forreste rum da det er med rund luge, som skulle være tættest. Al mad og hvad dertil hørere i daglugen. I den bagerste luge var teltet, liggeunderlag, computer, vand osv. Cockpittet har også en god størrelse til mig. Jeg kunne uden modifikationer sætte mig i sædet og padle 12 timer om dagen. Det var dog nødvendigt at komme lidt skum op der hvor lårenen støtter, da jeg ramte med knæene først. Jeg havde fået den udstyret med en kølforstærkning og den tager meget af slidet, meget anbefalelsesværdigt. Desværre kan den ikke få fem stjerner ellers havde den fået det! En sikker deltager på min næste lange tur. Lettman fodpedaler *** De virker fantastisk, ikke nogle problemer og meget behagelige. Man beholder hælstøtte selvom et af ror kablerne skulle sprænge. Sealline ror * Roret er en nødvendighed efter min mening, men dette ror er ikke den rigtige løsning. Sealline har lavet et ror der er sort og ser meget teknisk sofistikeret ud, men det er ikke så gennemtænkt! Roret slår ned ved hjælp af en fjeder, når det trækkes op skal man gøre en snor fast i en clamcleat for at det bliver oppe. Systemet virker meget godt på landjorden, men er man ude på vandet er det noget andet, det skete et utal af gange at roret slog ned igen. Nogle gange lige efter jeg slog det op, måske bruger fejl. Andre gange 10 min efter jeg havde slået det op, teknisk fejl? Det er et stort problem hvis man ligger og ror rundt mellem sten da det så risikere at knække. Det beslag der holder rorbladet, og som det rotere i, sidder også monteret lavt på enden af kajakken, så roret ikke raver for højt op når det er oppe. Desværre er problemet bare at det rammer bunden når man hiver kajakken op og i vandet fra stejle klipper. Jeg kom til at bukke den 5 mm aluplade der holder roret på denne måde. Jeg turde ikke rette det ud da det så måske ville knække. Det mest positive er at det styrer overraskende godt for så lille et blad og når det er nedfældet stikker det dybt og ser faktisk cool ud:-)

Brasca Typhoon 100 med lendal skaft *** Verdens bedste pagaj!!! Den er meget robust og går rigtig godt i vandet. Kunne godt være lidt lettere, men det er prisen for at den ikke går i stykker og jeg kan justere skivningen som jeg har lyst.

Epic touring pagaj ** Superlet, med smalt blad. Skaftet er fantastisk det er ligefrem behageligt at holde om hvis man har fået vabler af sin anden pagaj! Næste gang jeg skal på en tur på flere tusind kilometer vil jeg nok medbringe en reserve pagaj af samme type som hovedpagajen da formen bliver så god at det ikke er noget problem at ro i modvind med en stor pagaj. Skulle vinden være så kraftig at det er et problem gider jeg alligevel ikke ro!

Hiko Sailorjakke * Allerede inden jeg tog afsted havde jeg på fornemmelsen at dette ikke var jakken at tage med på en 4000 km tur, så jeg "roede som jeg havde redt" . Jakken delaminerede desværre så jeg blev plask våd. Så i Stockholm købte jeg en:

Palm Svima-model ** Jakken er en model specielt lavet til Svima. Den var kraftig og havde også hætte og latex i ærmerne. Den viste sig at blive helt afbleget af solen, fra skrigende orange til mælkehvid! Den var slidt op efter to måneder roning, delaminerede også. Den havde en rigtig dejlig hætte som jeg blev meget glad for når det regnede. Desværre tror jeg ikke at der findes en jakke der kan holde til rigtig langtursroning.

Brynje langærmet trøje *** Helt fantastisk trøje! Tørrede meget hurtigere end alle mine andre trøjer. Den lugtede . næsten. ikke selv om jeg ikke skyllede den op i tre uger.

Hiko Neoprenshorts 3mm ** Shortsne har en rigtig god pasform, synes jeg. De tørrer desværre meget langsomt så de er normalt våde når de skal på om morgenen, det er en temmelig kold fornøjelse.

Chill Cheater Shorts *** Var en sand åbenbaring! De tørre på ingen tid, og selv i våd tilstand er de ok at tage på sammenlignet med neopren.

Teva Sandaler * Har brugt de samme sandaler på flere lange ture. De har hver gang skrabet så jeg har fået blødende sår. De er efterhånden skåret, klippet og tapet sammen for at undgå det. På næste tur køber jeg nogle nye sandaler.

Palm Ontour vest *** Dejlig vest, med en rigtig god pasform. Lommerne er lige den rigtige størrelse så jeg kan have de småting der skal være, men heller ikke så store at de er i vejen. Vesten tilbragte største delen af turen på bagdækket, men når jeg havde brug for den var den god at have!

Platapus drikkesystem *** Startede med at have vandet på ryggen, men eftersom vesten lå på bagdækket for det meste, riggede jeg det om så vandsystemet sad på kajakken. Det gjorde at jeg kunne drikke uden at miste et tag. Et sådan system er totalt uundværligt. Om det skal være på vesten eller på kajakken kommer an på forholdene.

Sealline kortlomme * Lommen er lavet i noget plast der er lidt mælket i det, det gør at det kan være svært at se kortet hvis solen spejler i det. Derudover var den svær at lukke og ikke helt vandtæt.

Hiko Sprayskirt ** Sprayskirt helt i neopren. Blev desværre slidt i stykker, så jeg købte et nyt i Stockholm. Hiko laver en rigtig god strop som også kan bruges til at udløse sprayskirtet med knæet.

Palm Sprayskirt *** Super sprayskirt, med stoftunnel og seler. Købte det i Stockholm. Det viste sig at være meget mere behageligt med stoftunnellen end neopren. Jeg blev ikke så svedig, og bølgerne var ikke så store at det var nødvendigt med fuldt neopren. Selerne gjorde at i godt vejr kunne skirtet være helt løst og tage de små bølger der skyllede over kajakken.

Canon S-50 *** Dejligt lille compact digitalt kamera. Virkede rigtig godt. Billed kvaliteten er i orden, men ikke på digitaltspejlrefleks nivau.

Vandtæt hus til Canon S-50 *** Holdt helt vandtæt på trods af jeg ikke rensede det i tre måneder og der var masser af snask på o-ringene. Nemt at betjene, men fylder lidt.

Vandflaske 2 L. *** Medbragte ialt 7 stk så jeg kunne have 14 liter vand. Normalt havde jeg 10 liter, visse områder i Finland var jeg oppe på 14 liter da det var svært at få vand. Havde normalt en flaske i forreste luge, to bag fodpedalerne(normalt tomme), to bag sædet, og to i bagerste luge.

Forreste pakkeluge:

Sealline A-taper pakkepose *** Gør det nemt at pakke ting meget langt ud i stævnen, har en prop så man kan komprimere den meget. Mountain Equipment Dewline sovepose ** Soveposen vejer kun 640 g. Og fylder ikke meget. Dun er dog langt fra ideelt på en kajaktur, selvom den ikke bliver direkte våd får den aldrig tid til at tørre, så den er fugtig det meste af tiden. Soveposen har ingen lynlås og det synes jeg mangler til når det er varmt. Dens isoleringsgrad er perfekt, er det koldt kan man bare tage lidt tøj på. Næste sovepose bliver i fiber. Silkelagenpose *** Beskytter soveposen og kan bruges alene hvis det er varmt. Skal nok vaskes når jeg kommer hjem!

Sealline gul vandtætpose *** Er god kvalitet, og en god størrelse. Mountain Equipment shorts *** Er hurtigttørrende. Lowe bomuldsbukser *** Dejlige behagelige, skal ikke blive våde. Er myggesikre, og bruges når jeg skal se "normal" ud. Bridgedale liners ** Super tynde, tørrehurtigt og er ikke varme. Ikke myggesikre. Bridgedale A.T. Walking *** Dejligt varme, og myggesikre. Er i uld så de tørre aldrig, men lugter ikke selv efter en måned. Sealline Packtowl ** Ikke så stort, men nok. Man kan få karklude i samme materiale til en tiende del af prisen. Lowe dryflow t-shirt ** Bruges ikke til roning, kun hvis det er koldt så er det sammen med min brynjetrøje. Er ikke specielt hurtigttørrende. Bruges til "normal" outfittet i byerne.

Ortlieb XS vandtætpose *** Ortlieb laver de bedste poser, men de ved hvad de er værd. God størrelse. Lowe Coatipullon ** Var temmelig slidt inden jeg tog afsted og nu er den helt færdig. Let og fylder ingen ting. Lommer er unødvendige. Ville næste gang nok tage en fleece med windstopper også lade goretexjakken blive hjemme og bruge ro jakken hvis det regner. Lowe Dryflow trøje ** Dryflow er ikke specielt hurtigt tørrende. Men trøjen har lange ærmer og jeg bruger den til at ro i når det er varmt og jeg ikke har rojakke på. Leatherman Wawetool *** Fik i afskedsgave. Har altid været lidt skeptisk over for multiværktøjer, er for tunge og virker ikke. Det har vist sig meget nyttigt. Desværre ruster det, så denne pose er nok den mest tørre og bliver luftet ud tit når jeg tager tøj på. Pung *** Hav altid lokale kontanter, iskioskerne vil ikke tage Visa!

Mountain Hardware Jakke ** Dejlig Gore-tex jakke, men er lige kraftig nok til kajakbrug. Næste gang vil jeg medbringe en super let regnjakke. Den optog lige lovlig meget plads i forhold til hvor meget jeg brugte den.

Lowe regnbukser *** Var noget af det første jeg tog på i pauserne, tager vinden når man har våde ben. Er helt tynde så de tørre på ingen tid, de behøver ikke at være helt vandtætte.

Ortlib XS pakkepose *** Skiftes ud med pakkeposen som computeren bor i hvis der er behov for mere plads i "kontorposen". Nokia 6610 mobilos *** Har kun haft en enkelt dag hvor der ikke har været dækning. Jeg har sendt en del SMS'er og ikke snakket så meget og har kunnet lade op ofte så batteriet har ikke været noget problem. Radionette ** Lille FM og mellembølge radio med indbygget højtaler. Bruges til at høre vejrudsigt. Næste gang jeg skal afsted vil jeg medbringe en VHF radio da vejrudsigterne er meget mere detaljerede. Hørte vejrudsigt på nogle sejleres VHF et par gange. Frontierlabs Mp3 afspiller *** Man bliver træt af vindens susen på et tidspunkt og så er det ikke dårligt at erstatte den med Pappa Roach! Kørere på AA batterier og med et 256 MB CF kort er der 3-4 timers musik alt efter kompresion. Har den i en plastikpose så bliver den ikke våd. Sony hovedtelefoner *** Største plus er at de er vandtætte og kan foldes sammen. Lyden er ok. Lille pose *** Dagbog, kuglepenne, tusch, pas, adresser. Ekstra batterier til kamera, Ekstra CF kort. Kort *** Havde 34 blå kort(1:100000) med til den svenske kyst, de var perfekte at ro efter. Nogle var mere opdaterede end andre, med på de nye findes også sejlruter. Til Finland havde jeg meget optimistisk købt nogle søkort i 1:350000, og de dur ikke! Måtte købe søsportskort i 1:50000 da der er så lavvandet. Desværre har søsportskortenen ikke mange huse og byer med og det er irreterende. De er også dyre og fylder meget.

I daglugen:

Trangia 1 pers *** Medbragte kun en gryde. Dejligt simpelt, der har ikke været bare skyggen af problemer. Kan sagtens bruges til to personer hvis det er til at koge vand til frysetørret mad. Mugg ** Var lidt for lille, næste gang bruger jeg nok bare gryden til alt. Lexan ske*** Let og kræver ikke opvask. Nødblus ** Skal man jo have med, men gad vide om de virker efter at have været fugtige i tre måneder? Vender tilbage til dette efter nytår! Nødraket** Se Nødblus. Plastposer*** Fryseposer til at pakke mad om i og pakke min Mp3 afspiller ind i. Lille kamerastativ ** Brugte det ikke meget, men det var godt at have da jeg var alene. Mad: En del af maden var pakket i de andre luger, men i daglugen var altid det jeg skulle bruge i løbet af dagen. Jeg kunne stoppe og spise aftensmad uden at skulle åbne andet end daglugen. Frokosten kunne også nås fra cockpittet så jeg kunne spise siddende i kajakken hvis det regnede. Derudover var der altid lidt chokolade eller en banan inden for rækkevidde.

Bagerste pakkeluge:

Hilleberg Akto *** Dejligt egotelt! Der er godt med plads til en person. Det fylder og vejer ikke meget. Der er kun en stang og alligevel er det overraskende vindstabilt, jeg havde en storm ved Tulösand hvor jeg lå i nogle 20 cm høje klitter og det blæste 20 m/s lige på kysten, det klarede teltet uden nogle problemer overhovedet. Lidt irriterende er det dog at det er utæt 2 steder ude i apsissen så der er to steder man ikke skal stille ting når det regner, men det er en vanesag.

Liggeunderlag 110 cm langt ** Kan ikke punktere, og sammen med stolen er det langt nok til at sove på.

Liggeunderlagsstol ** Eneste luksus ting jeg har med, men den er uundværlig når man sidder i lejren om aftenen. Til næstegang vil jeg undersøge et af de helt tynde Therm-a-rest liggeunderlag sammen med en af deres stol, da det vil fylde meget mindre.

Ortlieb S vandtætpose ** Er lidt stor, men det er rart at have en pose der kan rumme lidt. IBM X-30 computer *** Lille bærbar computer der vejer 1,6 kg uden drev. Bruges til at lagre billederne fra mit digital kamera. Vægten opvejes klart af de store fordele der er ved at skyde digitalt, men man skal nok være lidt fototosse alligevel. Jeg har også lagt alle mine CD'er ind som Mp3 filer så jeg kan skifte musik på min afspiller. Det er meget rart at have hele sin musiksamling med på kajaktur! Batteriet holder fint da den ikke bruges til at skrive på og lignede. Oplader til mobiltelefon, computer og kamera. Stikdåse *** Gør det muligt at lade alting fra et udtag, ellers ville det tage ca 9 timer at lade alting!

Sealline klarpose 5 liter ** Næste gang vil jeg nok pakke førstehjælp og repgrej i en form for kasse. Førstehjælp *** Hav lidt af hver med. Jeg fik betændelse i et par sår, så det var rart med nogle desinficerede servietter. Ellers havde jeg ikke brug for noget. Rep grej *** Igen hav lidt af hvert med, snor og gaffatape kan lave alt. Skal noget af udstyret bruge specielle dele kan det være værd at medbringe disse. Tandbørste og tandpasta *** Skal næste gang pakkes et andet sted, da det gjorde at de andre ting blev fugtige.

Ekstra rorblad *** På langtur er de fleste problemer med et ror noget med bladet, så det er rart at have et ekstra.

Ekstra teltstangsled *** Vejer minimalt, og jeg vil ikke undvære mit telt!

Glasfiberrepsæt * Man kan diskutere om det er vægten værd at slæbe med, men det giver ro i sjælen.