Kullen

Havde fået ideen at cykle til Kullen. En grov opmåling sagde 160 km, så det var et passende projekt for en dag med godt vejr.

Var ude af døren ca 7.45. Det var overraskende koldt, på vej ud af Jagtvejen overvejede jeg flere gange om jeg havde fået for lidt tøj på. Men håbede på at solen ville få lidt magt. Det gik rutinemæssigt ud af Strandvejen. Efter Rungsted fik jeg dog en lille krise, var ikke så godt kørende og overvejede om ikke det var lidt for langt til Kullen. Igår havde jeg lige snuppet en tur på 65 km, og det kan godt være det var den der spøgte. Jeg satte dog tempoet lidt ned og kom tilbage i en god rytme. Færgen gik nemt skulle kun vente 5-7 min, så nåede lige at tjecke dækkene for sten og fjerne et glasskår inden det lavede ulykker. Spiste lige en Fransk Hotdog og ½ L Cola på færgen, så var der lidt at køre på. På vej ud af Helsingborg havde jeg en del problemer med deres cykelstier. Der var skilte i alle mulige retninger, men ikke nogen cykelsti... Det lykkedes dog efter lidt trækken med cyklen. I Helsingborg har de også lavet cykelstierne på hovedgaden midt i fortorvet med det resultat at folk vader på kryds og tværs. Så det var med stor glæde at jeg kom ud af bymidten. Derefter gik det fint derud af. Jeg valgte dog at kære på vejen flere steder istedet for på cykelstien. De var så hullede at det var farligt at køre 30 km/t.

Kom forbi et par rigtig gode bakker med perfekte oversigtsforhold, så fik presset den lille cykel op på 65 km/t så begyndte jeg at bremse... I Mølle starter den rigtig hårde bakke op til selve Kullen. Den har en stigningsprocent på 12. Det føles som at køre op ad en væg... Var nede i mindste gear og det var kun stædigheden der fik mig op... Det er jo kun børn og gamle mennesker der trækker op ad en bakke??? Vel oppe på højeste punkt kunne jeg nu høste lidt af frugten for arbejdet, så jeg lod cyklen glide i frihjul ned mod Fyret. Hurtig var jeg oppe på 45 km/t så jeg trådte lige lidt så jeg var over de halvtreds. Lige som jeg kommer rundt i et sving går der to grupper mennesker på vejen. 4 tættest på mig og 3 lidt længere fremme. Jeg er ikke meget for at bremse når jeg lige er kommet op i fart så vælger at prøve at køre forbi selvom der ikke er så meget plads. Passere den første gruppe fint, men de råber næste gruppe an. En dame i gruppen går så pludselig til højre uden at kigge bagud lige som jeg kommer susende med over 45 km/t. Pludselig opdager hun mig og fryser og jeg passere MEGET tæt på hende mens hun skriger af forskrækkelse! Heldigvis rammer jeg hende ikke, og vi slipper med forskrækkelsen.

Jeg ruller helt ud til Fyret der står på Kullens spids. Her sidder jeg og spiser en energibar, og venter egentlig at der om lidt kommer en flok sure svenskere og brokker sig over at nær være blevet kørt ned. Jeg burde nok have bremset op, men de burde heller ikke vade rundt ude på vejen! De kommer ikke så jeg vender cyklen for at køre ned til Mølle havn hvor jeg vil have en Cola. Denne gang bruger jeg bremserne og tager det med ro på bakkerne.

Køber en Cola i havnekiosken og sætter mig på en bænk og kigger på havnelivet. Det er ikke en helt normal havn, det er her man viser sit søndagslegetøj frem. Der kommer tre veteransportsvogne, to Harley-Davidsons, 4 racermotorcykler også min liggecykel. Så der bliver kigget og beundret.

Trætheden fra i morges er pist væk og solen skinner fra en skyfri himmel så jeg flyver tilbage mod Helsingborg. Nu ved jeg hvor cykelstierne er gode og hvor det er spild af tid at prøve at finde dem. Igen passer det perfekt med færgen, venter 2 min. med to andre cyklister inden vi kommer ombord.

Jeg er dog ved at være temmeligt sulten så vælger lige at lave et pitstop på McDonnald i Helsingør. Derefter får jeg rodet mig tilbage ned på Strandvejen og sætter fuld fart på mod København. Har fået en masse energi og holder fin fart, omkring Rungsted får jeg øje på et par gule cykelryttere langt oppe foran, de skal indhentes! Så træder lidt hårdere i pedalerne. Men de er svære at indhente 2 gange når de over et lyskryds hvor jeg bliver fanget af rødt. Så bliver mere og mere ivrig efter at fange dem. Lige før Vedbæk ser jeg lige en anden liggecykel i øjenkrogen på vej nordpå. Det ligner en M5 lowracer i rød med noget bagkåbe. Jeg vælger at forsætte med at prøve at fange mine gule cykelryttere, det kunne ellers have været sjovt at snakke lidt. Først da vi kommer til Bellevue indhenter jeg dem, vi følges så lidt ad indtil jeg sætter turbo på og forlader dem. Smuttede lige ned i Kajakklubben i Hellerup og fik lidt vand og snakkede...

Da jeg kom hjem til Frederiksberg stod min cykelcomputer på 172 km. Det havde været en super dag, med perfekt vejr. Klart en tur jeg vil lave igen, bare synd at vejene og cykelstierne ikke egner sig til at køre rigtig hurtigt.

Min cykel på færgen.

Får en velfortjent energibar ved Fyret.

Pause på Kullen, en glad cyklist med sin cykel:-)

En glad cyklist på vej ned af Kullen.