Sea Challenge Fyn, dag 1

Jeg vågnede et utal af gange i løbet af natten, på trods af at jeg sov med ørepropper. Kl 8 stod vi op, jeg smuttede til bageren, og købte lidt morgenmad, ikke noget med store wienerbasser, den stod på rugbrød, grovboller og en enkelt frøsnapper. Vi kørte ned og fandt målområdet. Alexander fra Palo hvis kajak vi havde taget med fra København var allerede kommet. Han havde været til en 40 års fødselsdag og taget toget kl 6 fra Hovedbanen. Vi fik vores startnumre og en pose med sponserting. Der var en hel stabel turistbrochure om Fyn, håber ikke jeg bliver hørt i dem!! Jeg valgte at padle i Moskitoen, så var ret spændt på hvordan det skulle gå. Sikkerhedsbriefingen var kort og der var ikke mange ting at tage højde for i dag. Alt var klar og pakket kl. 11 så det var bare at vente en time til kl 12 inden vi kunne komme i gang. Der er ialt 22 roere der skal med hele vejen rundt. Der var en god og lidt spændt stemning inden vi startede, folk var rundt for at kigge konkurrenterne ud. Der var en del kommentarer til Moskitoen og folk slappede lidt mere af da de fandt ud af at jeg kun havde roet 20 km i den inden løbet. Kl 12 blev løbet råbt igang, og der var en kamp for at komme derudaf. Jeg valgte at holde mig lidt i baggrunden da jeg ikke kendte min kajak nok til at give den gas. Det var temmeligt kaotisk at krudse Svendborgsund der var masser af både der sejlede på langs af sundet og en flok kajakker der skød genvej tværs igennem. Efter ca 1 km ville jeg lige rette på mit drikkesystem da det sad skævt. Så jeg slap pagajen, men det gør man ikke ustraffet i den kajak. Jeg mistede straks ballancen og kæntrede, jeg forsøgte at rulle, men kiksede. Jeg ikke er vant til at rulle med en wingpagaj, og jeg sad så lavt i kajakken at jeg ikke kunne komme ordentligt bagover. Pludselig hørte jeg et råb og så Poul Rieb komme til undsætning med en spids, så kunne jeg heldigvis komme op! Jeg fik sagt et hurtigt tak inden han strøg videre. Jeg fik vendt kajakken den rigtige vej og skyndte mig videre, desværre havde jeg fået en masse vand i kajakken. Det skvulpede en del rundt, ikke ligefrem fremmende for ballancen. Da vi kom ud af Svendborgsund begyndte det at gå bedre, jeg fik en god rytme og havde god fart på. Jeg valgte at ro tæt på kysten da jeg ikke ville svømme for langt hvis jeg kæntrede igen. Det viste sig hurtigt at det faktisk var en stor fordel da alle de andre der lå længere ude havde modstrøm, og jeg havde medstrøm inde under land. Der gik ikke længe inden jeg havde hentet to andre kajakker. Jeg kunne se to andre kajak foran, og prøvede om jeg kunne nå dem. Langsomt vandt jeg lidt på dem. Da vi kom til første CheckPoint(CP) valgte de at ro ind i havnen for at ordne noget, så jeg kunne lige smutte forbi. Efter CP havde man mulighed for enten at ro uden om Svelmø eller inden om. Til sikkerhedsbriefingen havde Henrik anbefalet at ro uden om. Jeg valgte dog at smutte inden om da uden om ville koste 2-3 km ekstra. Det var lavvandet men klart passabelt, og det viste sig osse senere at de foreste i feltet næsten var blevet løbet inden om da de havde roet uden om, og nogle var smuttet inden om. Efter 3 timer og ca 12 minutter kom jeg i mål, efter at have roet de 31 km. De hurtigste var kommet ind lidt før 3 timer. De langsommeste var kommet ind på lidt over 4 timer. Vejret var perfekt hele dagen, stegende sol og næsten igen vind, og vigtigst af alt ingen bølger! Vi er indkvarteret på en skole, hvor vi bor i gynmastikhallen. Her til aften gik vi ned i byen og fik noget mad. Alexander og jeg fik en Fat Boy Burger med en XL cola til. Randi og Mette fik Spareribs. Det var med god somvittighed vi indtog maden, for det ville jo gå lige i overarmene!!!

Formen er god og jeg er ikke specielt træt. Desværre har jeg fået lidt ondt i håndledet da jeg har måtte støtte en del i hvert tag. Jeg skifter til Inukken i morgen da jeg bruger for meget energi på at holde ballancen.

Jeg skal hilse fra Randi til alle dem fra Nova der følger med her:-)