The complete book of Sea Kayaking & Expedition Kayaking

Bogen er skrevet af Derek Hutchinson

Anmeldelse fra HavkajakInfo

The complete book of Sea Kayaking er skrevet af Derek Hutchinson og er blevet standart værket som alle sammenligner med. Bogen er meget grundig og kommer rundt omkring de fleste emner der er interessante i forbindelse med havkajak.

De to kapitler der omhandler roteknik er fint illustreret og nemme at forstå. Hutchinson starter i det små, med kantning af kajakken og rotaget. Bygger så mere på, støttetag osv. Til sidst kommer der nogle forskellige former for rul. Der er også et kapitel der handler om at surfe, ikke noget vi har så meget af i Danmark, men interessant alligevel.

Bogen er første gang skrevet i 1976 og opdateret to gange siden. Opdateringen har desværre ikke været gjort grundigt nok. Kapitlet om udstyr har sine store mangler og fejl f.eks er der en beskrivelse af forskellige kajakker de er desværre alle udgået af produktion. Kapitlerne omkring vind, vejr og bølger er ikke særligt generelle, men meget tilpasset Engelske forhold.

På trods af et par irriterende ting er det dog helt klart en bog som man ikke kan undvære i sin reol, og man kan sagtens finde små triks selvom man har læst den og er en erfaren roer. Der er også et kapitel med forskellige eskimoiske kajakker.

Expedition Kayaking også af Derek Hutchinson lyder som en bog for den meget erfarne og den burde indeholde nogle gode ideer, desværre blev jeg slemt skuffet da jeg læste den. Der er alt for meget pladder som man kan læse andre steder. Den første halvdel tager ting fra The complete book of Sea Kayaking og kommer med et par uddybende bemærkninger, man skal dog lede lidt efter dem. Der er et par kapitler om dobbelt kajak og om at sætte sejl på kajakker. Det er dog alt for overfladisk til at kunne bruges til noget, der findes meget bedre tekster om disse ting på internettet.

Den sidste halvdel er en række kapitler om farlige dyr, førstehjælp, overlevelsesteknik og camping. Denne del er total spild af tid, det er overfladisk og kommer aldrig med noget der kan bruges. Han gennemgår hvordan man kan firre sig ned af et reb og gå på gletschere på kun 2½ side. Det er ikke for sjov at der er skrevet tykke bøger om disse emner. Han burde koncentere sig om det han ved noget om, og overlade det til læseren at søge information om gletschere hvis man har brug for den viden.

Begge bøger kan lånes fra bibilioteket. Har du ikke læst The complete book of Sea Kayaking kan den på det kraftigst anbefales. Expedition Kayaking er ikke portoen til og fra biblioteket værd.

Skrevet af Ravn den 6-4-2004