Sea Challenge Fyn, dag 6

Igår var den store dag hvor vi roede "Kongeetappen". Jeg havde haft lidt ondt i en af senerne i venstre hånd dagen før. Om morgenen var det hævet en del op. Heldigvis havde Otto fra DSR en håndledsskinne jeg kunne låne. Jeg havde bestemt mig for at køre i et godt langturstempo som jeg vidste jeg kunne holde i mange timer. Starten gik kl. 8, og der var fart på fra starten, så jeg faldt hurtigt lidt af. Da jeg kom til overbæringen ved Æbelø var vi en 4-5 stykker der fulgtes ad. På den anden side var der en del bølger så der spedtes vi, og Peter og jeg fulgtes ad. Jeg hold hele tiden øje med Anders fra Århus som jeg lå og konkurrede med om 3. pladsen i vores klasse. Han var 7 min efter mig så jeg måtte ikke tabe ham af syne. Ved CP 1 skulle Anders lige ind og tømme kajak, så jeg så mit snit til at smutte forbi. De næste 14-15 km kunne jeg se ham langt bag mig, og han hentede mig langsomt. Desværre var det modvind og ikke særligt spændende, så jeg sad og var ved at falde i søvn. Vi ankom samtidig til CP 2. Her var en tvungen pause på 30 min hvor uret var sat i stå. Det var dejligt lige at få lidt at spise og kunne fylde vand på. Efter pausen fulgtes vi sammen videre, nu havde vi vinden i ryggen. Jeg ville gerne krydse direkte til Fynshovede, Anders valgte at følge kysten. Det var et super kryds, god vind og dejlige bølger, jeg surfede afsted og humøret var i top. Jeg skød en god fart, ca 11 km/t med enkelte surf på 14 km/t. Rundt om spidsen af Fynshovede begyndte modvinden igen. Det var ikke så slemt og jeg slog bare "langtursgearet" til. Så en kilometer blev til to, osv. I lang tid kunne jeg ikke se nogen hverken foran eller bag mig. Men kort efter CP 3 opdagede jeg både en foran mig og en bag mig. Jeg prøvede alt hvad jeg kunne at hente ham foran, det viste sig at være Mikael. Da vi rundede odden før Kerteminde fik vi igen vinden i ryggen, det gav nogle gode surf ind til byen. Mikael nåede ind ca 2 min før mig. Jeg var inde lidt over seks efter at have roet i 10 timer og 2 min. Incl 30 min tvungen pause. Vi roede ca 76 km. Jeg følte mig mindre træt end ved nogle af de kortere etapper, det skyldtes nok at jeg ikke havde roet så meget til pga min hånd. Hånden havde heldigvis ikke voldt mig nogle problemer, og var i fin form. I målet var der massører til at hjælpe med de ømme muskler, de var kommet på en hård opgave.... Folk kom løbende i mål, alle var trætte, men glade over at have gemmemført. Der var en enkelt roere der valgte at stå af, og kl 9 valgte løbsledelsen at tage en meget langsom roere ud af løbet. Efter bergningerne ville han først være i mål ved 2 tiden om natten. De sidste der roede i mål var inden lidt i 10 om aftenen.

I morges gik starten igen kl 10. Alle var en smule trætte efter den lange etappe. Vi roede ud af havnen og blev mødt med bølger og kraftig modvind. Her kom min havkajak rigtig til sin ret! Jeg havde fuld fart på og overhalede en masse. Efter en times tid lagde bølgerne sig lidt og det var ikke helt så hårdt. Efter CP 1 gik jeg lige på Storebæltsbroen, hvor en del af turkajakkerne valgte at følge land. Lige inden jeg nåede broen kom Otto og Aksel fra DSR snigende inden om. Men under broen var der nogle pæne refleksbølger så der gik de helt i stå og jeg kunne smutte forbi. Jeg satte fuld kraft på for at få så stort et forspring så muligt. Der var gode surfbølger lige hele vejen ind til havnen. Jeg kom ind som nr 5. Randi var så uheldig at kæntre lige inden havneindløbet, så hun vandt ikke dagens etappe i dameklassen.

I morgen er den store afgørende dag! Jeg ligger nr 3 i min klasse, der er ca 1,5 time ned til nr 4 og det samme op til nr 2. Så det skulle meget gerne holde. Samlet set ligger jeg nr 8, Mikael der er i en anden aldersklasse, ligger nr 7 men er kun 45 sekunder foran! Så der bliver roet til i morgen, da det vil blive afgørende for vores samlede placering.