Ror modifikation, del 2.

Jeg startede med at slibe spartlen med noget 240 korns sandpapir. Det tog de værste spartel fejl. Derefter mærkede jeg af det stykke jeg ville have malet. Området der skulle males blev også slebet forsigtigt så malingen bedre kunne hænge fast. Jeg malede med en mat sort cykel lak, det viste sig at hænge fint fast og se ret fint ud.

Her ligger min Inuk foran Martins så man kan se forskellen på bagenden. Der er også mærket op til maling.

Så er jeg igang med at male. Jeg malede godt ud over malertapen.

Når malingen havde tørret lidt trak jeg forsigtigt tapen af og fik nogle meget fine kanter.

Det næste var så at få monteret rorbeslaget. Jeg monterede det med selvskærende rustfri skruer. Jeg valgte 5,5*50 mm bare for at være på den sikre side. Det er vigtigt at huske at bore for med et bor i den rigtige størrelse for ikke at sprænge epoxyen. Jeg dyppede skruerne i Sikaflex og kom noget på bagsiden af rorbeslaget for at være sikker på at der ikke kunne komme vand ind i hullerne og ligge på bagsiden og ruste.

Sikaflex er noget gris at arbejde med. Men med lidt vand med sulfu i kan man glatte det meget pænt. Jeg valgte også at male selve rorbeslaget, både for at beskytte mod rust og for at det skulle se godt ud.

Det fik så lov til at tørre i et døgns tid inden jeg kunne montere selve roret.

Dagen efter glædede jeg mig som en lille dreng til juleaften. Nu skulle jeg ud og prøve hvordan det var. Først skulle selve roret lige monteres.

Det gik meget nemt!!

Her er roret så færdig monteret. Jeg har valgt at bruge Dynema rorliner da det er meget stift og nemmere at lave end stålwire hvis de knækker på en tur.

Her er så roret i opslået tilstand. Det eneste negative man kan sige om det ror er at hvis kajakken får en rulletur i brændingen er der en hvis chance for at det knækker. Men det sker også med almindelige ror der slår helt op på bagdækket. Så det er en risiko man må lære at leve med.

Jeg skyndte mig så ud for at prøve roret. Jeg padlede en 20 km tur ind til Københavnshavn. Turen bød på pæne bølger, noget surf og en del kanalcrusing med en masse sving... Jeg var meget overrasket.... Det var som at få en ny kajak!! Pludselig kunne kajakken styre meget præcist og dreje temmeligt skarp. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har lagt en masse arbejde i det og derfor gerne vil have at det skal være godt. Eller det virkelig er så meget bedre... Mon ikke det er et sted imellem? Heldigvis har Martin en kajak magentil så jeg kan lave et par test med begge kajakker og de to forskellige ror.

Men det er helt sikkert at jeg synes det har været arbejdet værd. Desuden er jeg også meget tilfreds med det håndværksmæssige resultat.

Skrevet af Ravn den 17-10-2004